תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה למצטיינים

תואר ראשון
4 שנות לימוד
מורחב
1071 מסלול 0120

תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה ב-4 שנים: מסלול ייחודי למצטיינות ומצטיינים

 

תמיד רצית לחקור את ההתנהגות האנושית? להבין לעומק תהליכים מנטליים וחברתיים? על הספה שלנו יש מקום בשבילך. תואר שני יקנה לך כלים תיאורטיים ומעשיים במדעי הפסיכולוגיה. אנחנו מציעים לך להצטרף למחקר של מנגנוני הנפש השונים ולניסיון להבין מה גורם לנו לפעול, לחשוב ולהרגיש: החל מהאופן שבו ההתנהגות שלנו מעוצבת מהסביבה החברתית, דרך הבסיס הביולוגי של ההתנהגות האנושית, ועד פונקציות קוגניטיביות והפעילות המוחית המודעת והלא מודעת. המטרה שלנו היא להעניק לך את הידע העשיר ביותר כדי לאפשר את ההבנה הנרחבת של התחום. 

 

למה אצלנו?

 

כי תוכנית הלימודים שלנו משקפת את שלל תחומי המחקר המרכזיים במדעי הפסיכולוגיה. אנחנו מציעים הכשרה לביצוע מחקר ולמצוינות אקדמית, כדי שאפשר יהיה ליצור, להעריך וליישם ידע מדעי בפסיכולוגיה במסגרות אקדמיות ויישומיות. המסע המרתק שלך יתחיל מהרגע הראשון אצלנו וכבר מתחילת הדרך נשלב אותך בסמינרים, במעבדות ובעשיית המחקר. 

 

מה אפשר לעשות עם זה?

 

התואר שלנו מעניק ידע במגוון מסגרות. ההבנה של המנגנונים שעומדים בבסיס התנהגות אנושית והיכולת למדוד ולנתח נתונים שמקורם בהתנהגות אנושית רלוונטיות למשרות שונות בתעשייה ו/או ארגונים ציבוריים (לדוגמא, בחברות מסחריות בתפקידי השמה, גיוס וניהול כוח אדם ובמחקר בגופים כמו הלמ"ס, חברות סקרים, ומכוני מחקר בבתי חולים). כמו כן, לימודי הסטטיסטיקה, קורסי המתודולוגיה, תכנות והניסיון המחקרי מהווים הכשרה ראשונית לעיסוק כ- Data Analyst – מקצוע נדרש בחברות רבות כיום.

 

איך אפשר ללמוד את זה?

 

תוכנית הלימודים של התואר הראשון נלמדת כרגיל ומשלבת קורס ייעודי למחקר שנעשה ע"י סגל בית הספר. בתום השנה השנייה של התואר הראשון, נאפשר לך להתחיל את לימודי התואר השני באחת ממגמות המחקר הבאות: מגמת מוח וקוגניציה, המגמה הקוגניטיבית, המגמה הפסיכוביולוגית והמגמה הבינתחומית. 

 

 

מספריית המקצועות

 

מטרת הפסיכולוגיה היא לאפשר לאנשים להבין טוב יותר את עצמם ואת בעיותיהם ולסייע להם להתמודד איתן.

 

אופי הלימודים - מה לומדים בתואר בפסיכולוגיה?

לימודי הפסיכולוגיה נמשכים 3 שנים ומטרתם להציג את מושגי ושאלות היסוד של הפסיכולוגיה, את מגוון התחומים בהם היא עוסקת ואת הכלים ושיטות המחקר בהם נעשה שימוש. תוכנית הלימודים כוללת קורסים העוסקים במבנה האישיות, תהליכים קוגניטיביים שונים כגון למידה, חשיבה, תפיסה וזכרון, יסודות ביולוגיים ופיזיולוגיים של התנהגות, פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה אבנורמלית ומבחנים פסיכולוגיים. מלבד הקורסים העיוניים כוללים הלימודים גם התנסות מעשית בסיסית באמצעות השתתפות בניסויים ובפעילות חינוכית או טיפולית מודרכת.

 

מהות המקצוע - למה ללמוד פסיכולוגיה?

הפסיכולוגיה כוללת ענפי התמחות רבים ומגוונים שניתן לחלקם לשני סוגים עיקריים - תחומים טיפוליים-יעוציים ותחומים מחקריים.

 

התחומים הטיפוליים-יעוציים:
  • פסיכולוגיה קלינית עוסקת באבחון, ייעוץ וטיפול באנשים הסובלים מבעיות התנהגות או מצוקה נפשית ברמות שונות. מדובר הן באנשים בעלי הפרעות נפשיות והן באנשים נורמליים שחווים משברים או קשיים. ישנם פסיכולוגים קליניים שעובדים עם מגוון רחב של אוכלוסיות וישנם כאלה העובדים עם קבוצות ספציפיות או מתמחים בבעיות ספציפיות.
  • פסיכולוגיה חינוכית עוסקת באבחון וטיפול במכלול הבעיות הקשורות לילדים ובני נוער במסגרת המערכת החינוכית. בעיות אלה כוללות קשיים התפתחותיים, לימודיים, רגשיים, התנהגותיים וחברתיים. תחומי עיסוק נוספים כוללים עזרה נפשית במצבי משבר ואסון, יעוץ והדרכה למשפחות ולצוות החינוכי בכל הנוגע להתמודדות עם בעיות התלמידים וסיוע לצוות בית הספר בפתרון בעיות ארגוניות.
  • פסיכולוגיה תעסוקתית עוסקת בייעוץ בבחירת מקצוע, תכנון קריירה, בחירה ומיון של כח אדם.
  • פסיכולוגיה ארגונית-תעשייתית עוסקת בייעוץ לארגונים ועובדיהם בכל הנוגע לשיפור התהליכים המתרחשים בארגון והקשר שבין העובדים לסביבת העבודה שלהם. המטרה היא לשפר את איכות החיים ושביעות הרצון של העובדים והמנהלים בארגון, וכתוצאה מכך להגביר את התפוקה והיעילות שלהם. היבט נוסף של תחום זה קשור למיון, קליטה ושיבוץ של כח אדם.
  • פסיכולוגיה שיקומית עוסקת באבחון וטיפול בנפגעי תאונות ומחלות פיזיות או נפשיות במטרה לסייע להם לשפר את תפקודם.  
  • פסיכולוגיה רפואית עוסקת בסיוע לחולים בכל הנוגע להתמודדות הנפשית עם בעיותיהם הרפואיות וכן בייעוץ לבני המשפחות והצוות הרפואי המטפל בחולים אלה.

 

בכל התחומים שתוארו להלן ניתן לעסוק גם בפיתוח של שיטות אבחון, אמצעי טיפול ומבחנים פסיכולוגיים המשמשים לצורך כך. העבודה יכולה להתבצע באופן פרטני, קבוצתי או אף מערכתי ומכוון לציבור רחב.

 

העוסקים והעוסקות בפסיכולוגיה עשויים לעבוד בשיתוף פעולה עם בעלי מקצוע אחרים המעורבים בטיפול – צוות רפואי, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, מורים, יועצים חינוכיים וכן בני המשפחה של המטופלים.

 

התחומים המחקריים:
  • פסיכולוגיה חברתית עוסקת בהשפעת הסביבה החברתית על ההתנהגות, המחשבות והרגשות של הפרט.
  • פסיכולוגיה התפתחותית עוסקת בתהליכים פסיכולוגיים כפי שהם מתרחשים ומשתנים לאורך החיים.
  • פסיכולוגיה קוגניטיבית עוסקת בתהליכים הכרתיים של תחושה, תפיסה, למידה, זכרון, חשיבה ושפה.
  • פסיכולוגיה פיזיולוגית עוסקת בהשפעת המוח ומערכת העצבים על תהליכים גופניים הבאים לידי ביטוי בתופעות פסיכולוגיות והתנהגותיות.

 

מקומות עבודה

פסיכולוגים ופסיכולוגיות בתחומים הטיפוליים-יעוציים עובדים במסגרות רבות ושונות, בהתאם לתחום התמחותם. מסגרות אלה כוללות את שירותי בריאות הנפש במוסדות רפואיים, בארגונים פרטיים וציבוריים ובמסגרות ממשלתיות (צה"ל ומשרד הבטחון), מוסדות חינוכיים, חברות ומרכזי ייעוץ ומכוני מחקר. ניתן לעבוד גם באופן פרטי, כעצמאי או במסגרת מכון טיפולי.

 

פסיכולוגים בתחומים המחקריים מועסקים בעיקר במסגרות אקדמיות (אוניברסיטאות ומכללות) ובמכוני מחקר פרטיים.

 

הכישורים הנדרשים
  • תקשורת בין-אישית טובה, יכולת הקשבה, הבנה, סבלנות ורגישות
  • יכולת התמודדות עם עומס רגשי ומצבים של אי ודאות וספק
  • יכולת ליצור יחסי אמון עם המטופל
  • המנעות ממעורבות רגשית ומהזדהות מוגזמת עם המטופל ובעיותיו והסתמכות על שיקולים מקצועיים
  • יכולת להעביר מסרים בצורה כנה וישירה אך יחד עם זאת לא פוגעת
  • יושר אישי ומקצועי, הפעלת שיקול דעת בכל הנוגע למערכת היחסים עם המטופל ושימוש זהיר במידע שבידי הפסיכולוג
  • יכולת לעשות אינטגרציה בין סוגי מידע שונים שמתקבלים מהמטופל וליישמם בעבודה איתו
  • יכולת ביטוי טובה, בכתב ובעל פה

 

יתרונות וחסרונות של המקצוע (בתחומים הטיפוליים-יעוציים)
  • עבודה רב-ממדית, תחומי התמחות רבים ומגוונים
  • תחושת סיפוק כתוצאה מהיכולת לעזור למטופלים ולשפר את חייהם
  • ההכשרה המקצועית ממושכת ותובענית
  • מפגש עם מצבים ותופעות קשים ולא נעימים בקרב המטופלים
  • התמודדות ממושכת ואינטנסיבית עם מטופלים ובעיותיהם עלולה להביא לעומס נפשי ושחיקה
  • התהליך הטיפולי יכול להיות ממושך ומייגע, דבר העלול ליצור תסכול הן אצל המטופל והן אצל המטפל
  • ציפיות לא ריאליות של המטופלים להצלחת הטיפול או להשגת פתרון מהיר וחד משמעי עלולות לגרום לת

מתענינים בלימודים באוניברסיטת תל אביב

אולי יעניין אותך גם